En liten tankeställare

Jag är intresserad av kost, det kan jag inte sticka under stolen med.
Att laga mat är en hobby och kunna äta god mat är en passion.

Någonting som gör mig uppriktigt förbannad är alla vilseledande etiketter som finns på mat.
En annan sak är all skit som producenterna stoppar i maten VI äter för att den ska ge rätt konstistens men även smaka och lukta gott .

Jag jagar inte ekologiskt eller rättvisemärkt tills jag stupar men jag VILL veta vad det är jag stoppar i mig.Det är väl det minsta man kan begära?
 Alla gånger är det inte så viktigt, andra gånger kan det vara avgörande.

Jag köper t ex inga lightprodukter. Kolla för skojs skull på en smörpaket som har reducerat fett, jämför denna med en som heter smör. Ni kommer att se en lång lista på saker ni knappt vet vad det är. Varför, undrar ni kanske då?
Svaret finner ni ovan.

Tillsatser behövs för att konsistensen, smaken och lukten ska vara densamma som på originalprodukten.

Ett annat exempel är mitt favoritgodis. Det är otroligt vilseledande om man inte läser igenom innerhållsförteckningen.

Först och främst så tror man att Exotic Snack ska vara ett bra alternativ till vanligt godis, bullskit!
Mina älskade yoghurtsjordgubbar är underbart goda men knappast nyttiga. Det är ingen yoghurt som dom är doppade i, utan socker.
Det som står först på en innerhållsförteckning är det som produkten består mest av och sedan vice versa.
Den torkade frukten är även den sockrad, vilket är helt galet. Varför sockras narturligt söt frukt?
Allt för att locka och pocka oss in i sockerfällan.



Som sagt, jag vill veta vad jag stoppar i mig och INTE bli vilseledd av lockande produktnamn.
Punkt Slut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0