Tips i Karlskrona.

Jag älskar allt som går att stoppa i munnen. Det är en stor passion att äta något gott. En sak som jag dock är väääääldigt noga med är själva tillagningen. Det får inte gärna vara halv eller helfabrikat och det måste vara tillagat med någon form av intresse.
Det finns två ställen i Karlskrona som du BÖR besöka om du har vägarna förbi.

Det första är Systrarna Lindqvist. Det är ett litet café (inte helt olikt mitt egna i stil och inredning) som har massa goda bakverk. Ägarna vet precis vad dom sysslar med. Det är genuint i den bemärkelse att dom kör med ekologiska produkter och dom vet vad dom sysslar med. Herregud vilka kakor!!! Jag fick även en liten rundvisning inne i köket och det var intressant att se hur andra har gjort sina kökslösningar.

För någon vecka sedan öppnade de 2 ägarna även upp ett stenugnsbageri där dom bakar surdegsbröd. Jag var där inne idag och köpte ett bröd, utan att överdriva så kan jag säga att jag aldrig ätit något godare bröd. Köp Honungsbrödet!!! Ta och bre ett tjockt lager med Bregott havssalt och sedan hyvla tjocka skivor Västerbottenost. Du kommer inte sluta äta förrän brödet är slut eller magen står rätt ut.
Jag önskar dessa 2 härliga eldsjälar ett stort lycka till och om inte dom lyckas så är ingen värd att göra det.


Kolla in mitt minspel. Lyckan är total då det bullas upp med massa kakor.


Jag är frågvis och måste gå igenom varenda kaka. Alla kakorna var jättegoda.





Se på kaffekopparna, här får man själv välja sin favorit.



Det nyöppnade stenugnbageriet som ligger vägg i vägg med cafeét. När jag kom vid 12:00 var nästan allt slutsålt.


Brödet med stort B. Jag kommer att drömma om denna goding.


Det andra stället som jag gärna vill tipsa om är Nya Skafferiet. Här finns det delikatesser som gör att det vattnas i munnen så fort man sticker in huvdet. Det finns en ostchark och en köttchart. Det som jag vill uppmana er att prova är lunchbuffen, det är grym. Det serveras himmelska pajer, lufttorkad skinka, rökt skinka, chorizo, sallad, ja allt man kan önska sig. Maten är vällagad och mycket god. För 89 kr är lunchen din och den är värd varenda krona.


Nya Skafferiet, lägg namnet på minnet.


Min första runda, det blev många fler.


Visst ser det gott ut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0