Låt oss prata allvar.

Vi är alla mänskliga, visst är vi?

De flesta av oss har en eller annan form av beroende, fysiskt eller psykiskt.
Vissa svälter sig, andra hetsäter för att sedan kräkas.
Somliga klarar inte att gå upp på morgonen om dom inte får sitt kaffe medan andra
aldrig skulle kunna somna utan sin kvällscigg.
Det finns dom som skulle kunna dö om dom inte fick sitt godis varje dag.
Andra måste shoppa tills dom storknar, eller träna tills dom spyr.

Vissa saker är knappats skadliga medan andra kan påverka oss på kort och lång sikt.
Det dom har gemensamt är att dom styr över vårt liv, mer eller mindre.
Det är skillnad på att ha kontroll och att låta beroendet kontrollera.

Jag började blogga i juni av helt andra syften än dom som jag har nu.
Jag var hos läkaren för att få hjälp med min ryggvärk men istället oroade han sig för min alkoholkonsumtion.
Jag som älskar att äta god mat, umgås med vänner och dricka vin.
Det var ett nedslag som hette duga och jag hamna i en djup svacka.
Jag tänkte:
-Vad i helvete gör jag nu?

Som så många gånger förr tog jag saken i egna händer.
Jag började blogga för att kunna älta men upptäckte ganska snart att jag inte orkar vare ledsen och nere och bloggen ändrade sig ganska snabbt till det den är idag.
Det vill säga:

En glad, livlig och levande blogg!

Redan i juni bestämde jag mig för att ta en vit månad i september.
Jag började med att skära ner på alkoholen under sommaren och började istället att springa.
Jag har skött mig ganska bra får jag säga! =)

I vilket fall som helst så har jag under 10 år haft 18 dagar utan alkohol i rad, det är illa.

Idag är jag inne på dag 2, inget konstigt med det.
Jag har kunnat förbereda mig mentalt under en längre tid.

Syftet med denna nyktra månad är att jag ska klara att ha en vit helg utan att klättra på väggarna.
Alkoholen får INTE längre vare centrum i mitt liv.
Jag ska inte associera goda middagar med vin, inte heller spelkvällar, grillkvällar, myskvällar osv.
Hänger ni med?
Det ska inte vara en självklarhet i mitt liv, bara en njutning som de andra tingen som jag älskar här i livet.

Om ni vill hitta på något roligt till helgen så ring INTE mig, jag kommer att vara tråktant hela månaden. =)

Alla är vi mänskliga, visst är det så?


Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

hej gumman! jag brukar kolla in din blogg. denna gången berörde du mig över det vanliga!jag ska tänka på dig denna månaden, det är jobbigt i början, men det blir lättare. själv har jag inte drukigt alkohol på över ett år av uppenbara skäl. det går! styrkekramar

2009-09-02 @ 21:42:24
Postat av: Anonym

tack før din ærlighet jill. ærlighet och uppriktighet slår alltid starkast. Det ær det som betyder något!!! Det ær det som kan leda till något gott, bara det! Det hær ær starten på något nytt! Jag ska tænka på dig! Du kommer att klara det! Pussar från Bergen!!!!

2009-09-02 @ 23:11:59
Postat av: Cornelia

Verkligen tänkvärt. Och så vill jag säga att jag tycker din nya frisyr passar dig perfekt och är supersnygg..

Kram

2009-09-03 @ 14:27:11
URL: http://www.mia-caramia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0