För 1 år sedan.


Heros square, Budapest.


För lite mer än ett år sedan var jag på tågluff i östeuropa. Det var en av de tuffaste resor jag gjort.

Vi satt på ett tåg från Polen till Rumänien i 18 timmar utan mat då VISA-kort var för modernt och valutorna vi hade inte acceperades på tåget, vattnet hade vi på ranson, ute på den Rumänska tundran var det hett och inne i plåttåget var det stekhett, vårt blod kokade och vi kippade efter andan. Vi delade en kupé på 3 kvadrat på 6 man. Inget rinnande vatten på toaletten, dörrarna till kupén var tvugna att vara låsta på grund av rånrisken och konduktören skrek mest till oss på Rumänska.



Vi blev utsatta för rånförsök i kupén, som tur väl vaknade jag, vi blev utsatta för blottning samt stenkastning, vi var dock inte måltavlan bara i vägen för deras framfart. Allt detta under 1 tågresa in i Rumänien.

Vi kvartade tillsammans med 20 andra backpackers i ett rum i Rumänien och bodde i en lägenhet tillsammans med världens sötaste pensionärpar i Kroatien.



Trots alla arga tanter i biljettluckorna som skrek på oss, tiggare som var förlamade men 5 minuter senare kunde springa, trots fattigdom och misär så är östeuropa bland det vackraste jag någonsin besökt.


Fördomen mot österopeer stämmer till viss del, dom är sannerligen lite barska, men det är bara som dom är, humorn finns där precis bakom barskheten. Dom är helt underbara.





Att hyra bil och åka över Transsylvaninen var en höjdare, frigående kreatur överallt, herdar som vaktade sina ägor, romer som sålde det som fanns att sälja längs med vägarna, häst och vagn som det endra transportmedlet.





Jag vill tillbaka och en vacker dag ska jag fan tågluffa igen.
Att luffa runt i Thailand är piece of cake, bara att sätta sig på en supermodern buss med aircon och med en klisterlapp på sig och låta sig vallas likt ett djur. Vilket inte är fel det heller.
Om ni vill ha äventyr, dra till östeuropa och låt er inspireras av maten, människorna och kulturen!

Förra året var ett bra resår och jag hann med både New York, Mexico, Guatemala, Belize samt Polen, Rumänien, Kroatien, Sarajevo och Ungern. Efter detta drog jag till Köpenhamn och bodde där i ett par månader. Det var inte många dagar jag var hemma i Sverige, det var som sagt ett bra resår. =)





Den vackra byn Sighisoara i Rumänien. det sägs att Vlad Tepes bodde här som barn.
Tinnar och torn överallt. När solen går ner tystnar byn och det blir plötsligt lite kusligt att vandra omkring i gränderna.




Jag, Vlad Tepes och Johanna.




Det snålades inte med portionerna vilket resulterade i en mindre smickrande viktuppgång.




En kväll på gatorna i Sighisoara.




Bilutflykt i Transsylvanien. Notera hur bönderna brukar jorden till vänster.




I Kroatien, Dubrovnik.




I Kroatien, Dubrovnik.




Lata dagar på stranden i Kroatien, vi ägnade dagarna åt att spela Yatzi och dricka öl.




 
Två tappra men trötta backpackers på väg in i Budapest.




Vackra Budapest.





Budapest.


Fjant-Jill på resande fot, då hon är som mest lycklig.
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0