Rise and shine.

När jag var yngre så hade jag en råtta som husdjur,
han var svart i och vit och hette Nils-Orvar.
Jag kom ihåg hur han hela tiden förvånade mig genom sin intelligens.
Han löste hela tiden nya utmaningar och var väldigt sällskapssjuk.

Igår såg jag på en dokumentär på internet, den handlade om smarta djur.
I Afrika finns det en hamsterråtta som forskarna har under utbildning.
Dom lär råttorna att spåra lukten av TBC i människors saliv.
Det som skulle ta en läkare en hel dag att konstatera tar för en
råtta 7 minuter.

Dessa smarta djur används också för att hitta minor.
Dom kan söka igenom ett område stort som en fotbollsplan på 20 minuter,
även detta skulle ta en hel dag fören människa.

Slutsatsen är att en råtta varje dag räddar flera tusen människors liv,
visst är det otroligt?

Nu ska jag ut och gå i skogen en sväng,
vi hörs senare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0