Det ständiga matfusket.

Jag är intresserad av mat, det har ni säkert förstått. En sak som jag är ännu mer intresserad över är matfusket. Vi är så otroligt lurade. Visst, jag käkar halvfabrikat men detta sker ytterst sällan eftersom jag lagar den mesta maten själv eller äter den mat vi har nere på Con Amor. Detta är ett aktivt val från min sida.

Jag köper inga yoghurtar eller dylikt som innerhåller någon form av smak, eftersom det oftast är tillsatser och socker. Detsamma gäller lightprodukter där stabiliseringsmedel och dylikt tillsätts för att kunna behålla konsistensen som annars skulle försvinna om delar av fettet avlägsnades.
Vill du ha yoghurt med jordgubbssmak? Det finns frysta jordbubbar som inte är så dyra, bara att slänga ner i yoghurten och ringla på lite honung.

Jag läser som regel på innerhållsförteckningen innan jag köper, ju mindre ingredienser desto bättre.

 

Idag läste jag i aftonbladet där dom avslöjade matfusket på lunchrestauranger. Sjötunga som visar sig vara hajmal, fetaost som visar sig vara gjord på komjölk, finkött som visade sig vara fulkött.
Intressant.

En gång för inte så länge sedan käkade jag på en "finare" restaurang, både jag och min sambo tog oxfilé fast på två olika sätt, jag är rätt så övertygad om att Kristoffer fick en fläskfilé.
Det är så sjukt, vart är vi på väg???

In med riktiga råvaror och bort med denna skit som förpestar vår mat.
Givetvis, det handlar ju om pengar, det gör det alltid. Mycket vill ha mer.

Jag förstår att alla inte orkar bry sig som jag gör för detta är ju som sagt mitt jobb, mitt intresse och mitt liv men alla har rätt till att få äta riktig mat utan att bli lurade på köpet.

Jag kan även förstå storkök och restauranger där genvägas behövs men att påstå att en maträtt är guld när det i själva verket är gråsten är att gå lite för långt och ganska olagligt.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0